Door Jack Hoogewerff
NVAV lid Alex de Bruijn is druk een replica van een Mustang te bouwen in een super modern jasje. Het is een kit van de firma Scaled Wings in Krosno Polen, welke volgens de 51% regel op de fabriek wordt gebouwd als experimental in samenwerking met de eigenaar.

Dit betekent dat de eigenaar op de fabriek mee moet bouwen en van de werkzaamheden een lijst wordt bijgehouden die 51% van de werkzaamheden aantoont. Het programma moet door de overheid worden geaccepteerd. Dat betekent niet dat hij daar maanden moet bouwen, want er zijn speciale regels voor die hier wat te ver voeren.
Het is een vrij nieuw ontwerp wat in Duitsland reeds is toegelaten en vooral in de US zeer populair is door de vele Mustang liefhebbers. Op Sun en Fun 2024 zijn er diverse verkocht.
Het toestel wordt geheel van carbon gebouwd met hier en daar wat Kevlar waar grote sterkte nodig is. Doordat de bouwmallen voorzien zijn van klinknagel afdrukken en het toestel met ca 15 lagen speciale zilververf wordt gespoten is het geheel bijna niet te onderscheiden van echt aluminium met klinknagels.
Het is een ingenieus ontworpen toestel, wat ook is uitgerust met retractable landingsgestel.
Bijzonder is dat elk airframe wat klaar is voor inbouw van motor en avionics in een speciaal gebouwde hydraulische testbank geheel op statische sterkte wordt getest.
Buiten de standaard vleugel tanks goed voor 270 Nm exclusief reserve, worden ook nog long range tanks in de buitenvleugels ingebouwd welke nog een extra 330 Nm toevoegen.
Het toestel wordt uitgerust met een moderne Rotax 916 iS van 165 HP, maar alex heeft het plan deze bij Edge Performance in Noorwegen te laten tunen waardoor hij zelfs 180 HP kan leveren en kortstondig 200 !!
Bij MT propeller wordt een speciale 4 blads constant speed prop ontwikkeld die er goed bij past.
De uitrusting wordt volledig IFR op basis van Garmin wat nietzo eenvoudig in te bouwen is omdat het dasboard van een tandem seater nogal klein is. Omdat Alex van gadgets houdt gaat hij ook de nieuwe Garmin radar altimeter inbouwen en video cameras.
Door de hoeveelheid aan apparatuur blijkt het noodzakelijk om buiten de twee standaard Rotax altenators een derde toe te voegen.
Het plan is dat het toestel deze zomer nog vliegt.
SPECIFICATIES | |||
WEIGHT | ENGINE | ||
Maximum Takeoff Weight Basic Empty Weight | 1,940 lbs (880 kg) 1,278 lbs (580 kg) | Manufacturer BRP-Rotax Model 916iS Power 160 -180 hp | |
PERFORMANCE | DIMENSIONS | ||
Takeoff Takeoff over 50 ft obstacle Climb Rate Max. Operating Altitude Stall Speed no flaps Stall Speed full flaps Landing Ground Roll Speed G load max | 950 ft (290 m) 1350 ft (412 m) 2,300 ft/min 23,000 ft 54 kts 48 kts 1,100 ft 180 Ktas +6/-4 | Wingspan Length Height Cabin Width Max pilot height | 26 ft (7.90 m) 23 ft (6.90 m) 8.9 ft (2.70 m) 22.85 " (58 cm) 6.6 ft (200 cm) |