Na twintig jaar eraan gebouwd te hebben maakte Harry op 29 april j.l. vanaf vliegveld Leopoldsburg-Beverlo de eerste vlucht met PH-RRY (Pé Harry)
De RRY is een Asso V, ook bekend als Vidor Champion V, ontworpen door Guissepe Vidor.
Het vliegtuig is niet beschikbaar als kit. Men koopt de bouwtekening en bouwt alles vanaf "scratch". Volgens menigeen bij de NVAV is dit pas de ECHTE vliegtuigbouw. Bij de RRY zijn wel een paar kritische onderdelen door de fabriek geleverd, zoals de landing gear en de vleugelspar. Hoe dan ook bouw je zo'n vliegtuig niet in een paar jaar zoals bij een Vans (kit).
Ik vroeg Harry de retorische vraag of de twintig bouwjaren een kwestie was van pieken en dalen. Dat beaamde hij natuurlijk:
"Op een bepaald moment dacht ik, ik geef de boel gratis weg aan iemand die het af kan en wil maken. Het was een blok aan m'n been. Als ik er maar vanaf was."
Harry had in die tijd de beschikking over een Piper Cub waar hij veel in vloog. De Asso bouwde hij vanwege de interesse voor de techniek en niet zozeer vanwege de behoefte om te vliegen.
Natuurlijk is hij uiteindelijk heel blij dat hij heeft doorgezet en het project heeft afgemaakt. In deze fase vliegt hij "rondjes om de kerk" maar binnenkort gaat hij tripjes maken en mooie plekken bezoeken.
Voor de eerste vluchten had Harry een bijzondere coach/co-pilot. Zijn zoon Ralph, een zeer ervaren vlieger die heel veel verschillende types vliegt.
Na alle engine runs en taxi tests, koos de RRY het luchtruim voor een vlucht van 20 minuten met gear down. Vooraf waren er afspraken met Keine Brögel gemaakt zodat er ongehinderd naar 3000ft boven het veld geklommen kon worden.
"We hebben alles uitgebreid voorbereid en met Ralph hadden we alle mogelijke noodscenario's doorgesproken. Gelukkig was dat allemaal niet aan de orde en verliepen alle vluchten volgens het boekje."
We feliciteren Harry met deze mijlpaal en wensen hem vele veilige en mooie vluchten toe.