Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

ACAM inspecties op zelfbouw vliegtuigen door ILT

Ingediend door admin - ICT op

Onze overheid heeft aangekondigd intensiever ACAM inspecties uit te gaan voeren.
Tot heden is dit slechts bij een enkel toestel gebeurd omdat er gebrek aan personeel is, maar we kunnen meer verwachten in de toekomst en ons voorbereiden.

ACAM (Aircraft Continuing Airworthiness Monitoring) is bedoeld om de luchtvaartveiligheid te vergroten. Via ACAM-inspecties kan de ILT eventuele veiligheidsrisico’s vaststellen. Als inspecteurs iets vinden (bevindingen), geven zij aan:

  • Wanneer dat opgelost moet zijn.
  • Of het toestel weer mag vliegen voor of pas na een oplossing.
acam
ACAM inspectie in Duitsland

Het vervelende is dat de inspecteurs niet altijd goed op de hoogte zijn van de voor zelfbouw geldende wetgeving, omdat ACAM een EASA zaak is bedoeld voor gecertificeerde toestellen. Zo zijn de CS (Certification Standards) niet van toepassing.

Zelfs bij zeer kundig gebouwde en goed gedocumenteerde toestellen kunnen daar heel vervelende dingen uit voortkomen zoals niet gecertificeerde telefoon/iPad houders, brandblussers, verbandkisten, etc. gevolgd door een termijn om het op te lossen.

Wanneer er een rapport is opgemaakt en ondertekend is, blijkt het zeer lastig of onmogelijk dingen nog te ontkrachten. Er wordt gestrooid met allerlei wetten en regels die ons inziens niet altijd van toepassing zijn. De inspecteurs kunnen niet altijd duidelijk maken waar die eisen te vinden zijn maar ze hebben meestal het laatste woord.

Ons advies is dus :

  • Je krijgt een melding om een datum en plaats af te spreken voor de inspectie. Dat kan 1 a 2 maanden later zijn.
  • Overleg met een NVAV TZ adviseur hoe dit voor te bereiden en de puntjes op de i te zetten, wat al veel ellende kan besparen.
  • Verwijder zaken welke niet standaard in het originele ontwerp zijn opgenomen zo veel mogelijk. Denk aan vast gemonteerde tablet houders, etc.
  • Indien gewenst kan bij de inspectie een TZ adviseur aanwezig zijn die de nodige wet- en regelkennis heeft om de inspecteur waar nodig op locatie van de nodige informatie te voorzien...
  • Is het rapport opgesteld teken het dan NIET, wat u tijd geeft om de nodige aanmerkingen op geldigheid te onderzoeken.
    Vraag vooral ook het artikel in de wet aan te geven voor elke bepaalde aanmerking en de geldigheid te laten zien voor Annex 1 zelfbouw vliegtuigen. “het is een ICAO eis” is bijvoorbeeld niet goed genoeg.
  • Is het rapport eenmaal definitief, dan is het vaak een lange welles/nietes strijd. De kans dat je dat verliest is erg groot. 


Vriendelijke groet,

Commissie TZ