First Roll out Braëndli BX2

Marco's Vliegtuig

braendli kaandorp

Van jongs af aan ben ik enthousiast over alles dat met vliegen te maken heeft. Net als bijna elke jongen plakte ook ik plastic modelvliegtuigjes in elkaar.
Vanaf ongeveer mijn dertiende ben ik met modelvliegen begonnen.
Op mijn zestiende bouwde ik mijn eerste surfplank uit schuim en epoxy laminaat, ik heb er in totaal een stuk of vijftien gebouwd. Eén ervan heb ik nog steeds.
Na mijn studie MTS commerciële werktuigbouw moest ik mijn dienstplicht vervullen. In mijn diensttijd (hulpvliegtuigmonteur correctief onderhoud F16 in Leeuwarden) heb ik het modelvliegen en het (schaal)bouwen weer opgepakt. Kort daarna werd ik voorzitter van de modelvliegclub in Kampen. Na 21 jaar voorzitterschap stelde ik me in 2012 niet meer beschikbaar om zo meer tijd vrij te kunnen maken voor een nieuwe hobby, de bouw van een Cherry.
Ik ben deeltijd werkzaam als applicatiebeheerder AutoCAD bij de gemeente Kampen en daarnaast als zzp'er (AutoCAD / Inventor ondersteuning/tekenaar/constructeur).
Het zelf vliegen bleef altijd trekken. Een paar jaar geleden stond ik op het punt een PPL opleiding te volgen om dus zelf te kunnen vliegen.
Het toeval wilde dat een vriend van mij een half afgebouwde Cherry (nu de PH-VWC) had gekocht en bij MATC in Teuge de theoriecursus ging volgen. Samen hebben we deze theoriecursus gevolgd. Daarna heb ik bij MATC mijn PPL papiertje gehaald en vlieg nu regelmatig met een C172.
Na goed overleg met mijn vrouw Coby heb ik besloten een Cherry te gaan bouwen. Het gezin moet er wel achter staan! Zoals Max Brändli (de ontwerper van de Cherry) ook aangaf: “een stabiele gezinssituatie is zeker gewenst”. Een werkplaats aan huis is in mijn ogen ook een must !
Waarom een Cherry? De Cherry wordt opgebouwd uit hout, schuim, epoxy laminaat en allerlei technische constructies. Alles komt samen, mijn opleiding werktuigbouw, het doe-het-zelven, modelvliegen en de surfplanken. De bouwkosten van een Cherry zijn te overzien en doordat de Cherry onder de Experimentals valt, vallen de onderhoudskosten ook erg mee. Voordat ik met mijn eigen Cherry begon hielp ik één keer in de week Jan met het afbouwen van zijn Cherry. Langzamerhand kreeg ik ook via de NVAV steeds meer contacten met andere enthousiaste Cherry bouwers/vliegers. Naast internet zijn dit ook onuitputtelijke bronnen van informatie, mensen die graag in hun geheugen graven (of op de harde schijf van hun computer zoeken) en graag meedenken. Bij het bouwen van mijn Cherry kan ik dus terugvallen op enthousiaste en leuke mensen.
Inmiddels zijn de vleugels, kielvlak en stabilo ruwbouw klaar en wordt er druk gebouwd aan de romp. Het duurt niet lang meer en dan kan de belastingtest worden gedaan, weer een mijlpaal.
Tijdens de hele bouw zijn er steeds bijzondere momenten, zo ook op de laatste vaderdag: de First Roll Out ! De eerste keer dat de Cherry op zijn eigen wielen de garage uit rijdt.
Ik ben nog wel regelmatig op de modelvliegclub te vinden omdat onze drie jongens inmiddels ook modelvliegen en bouwen !! En natuurlijk om af en toe uit de garage te komen, het intensieve clubgevoel dat ik had ga je na een tijdje wel missen. Je moet erg oppassen dat je tijdens de bouw niet te veel van je omgeving mist. Voordat je het weet is je vliegtuig klaar en zijn de jongens groot.
Groeten uit Kampen,
Marco
marco

Afdrukken E-mail