Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Houtbouw
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Houtbouw informatie

Houtbouw informatie 1 jaar 3 weken geleden #72

  • marco van der bijl
  • marco van der bijl's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1
Het lijkt me dat dit document ook wel van pas kan komen bij houtbouw
www.scribd.com/document/20056936/ANC-18-...-Aircraft-Structures

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Houtbouw informatie 3 jaren 7 maanden geleden #25

Ik heb recent ook diverse informatie hierover op internet kunnen vinden. Voor de geinteresseerden hier enkele links:
www.faa.gov/regulations_policies/handboo...k/media/ama_Ch06.pdf
ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19930091423.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mvg,

Guillaume

Houtbouw informatie 3 jaren 7 maanden geleden #19

  • Louis P.V.M van Rijn
  • Louis P.V.M van Rijn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 1
Hallo houtbouwleden,

Hout is als vliegtuig bouwmateriaal de "instap-halte" in de homebuilt scene, en goed bekend bij vele NVAV leden.
Structureel is met de D.H.-98 Mosquito, de vleugels van de Me-163 raketjager en de beroemde Schleicher Ka6 cr/e wel aangetoond dat er geen vragen meer zijn tot 1000 km/h.

Het "instapboek" voor houtbouw is de "Werkstattpraxis fuer den Bau von Gleit unde Segelflugzeugen" van Hans Jacobs. Dit boek is uit 1940 maar er is een reprint uit 1955 en een veel recente, die Euro 80 kost. Het is zeer uitgebreid en er is gedetailleerd beschreven hoe je bijv een Grunau Baby bouwt met beperkte middelen. Als je dit boek heel goed leest heb je 90% van de houtbouwkennis in huis.

Wil je zelf hout selecteren dan moet je testen. De in D, NL en vele andere landen gecertificeerde Schleicher Ka-vliegtuigen zijn gebaseerd op de Fliegerwerkstoff 4001 en 4002 normbladen voor vliegtuighout. Deze bevatten alle sterktes waaraan het hout in (alle richtingen) moet voldoen. Voldoet het gekochte hout hieraan, en is er een absoluut kookwatervaste lijm gebruikt (bijv. Aerodux 185) dan is een gedegen fundament voor de structuur certificatie gelegd.

Besef dat de lijm niet in eerste instantie de maatgevende factor is, maar dat wel wordt in de tijd. Bekend is dat de oude caseine lijm zijn sterkte langzaam maar zeker verliest en weer tot poeder terugvalt. De Nederlandse Vereniging voor Historische Zweefvliegtuigen heeft een technisch boekje uitgegeven waarin precies wordt beschreven welke lijmen er met elkaar of op elkaar kunnen worden gebruikt. Er is meen ik geen reprint van. Dit boekje vult de Jacobs op essentiele stukken aan.

Goed ingelezen zal een houtbouw project zeker 25 % goedkoper kunnen worden gerealiseerd.

Groeten

Louis van Rijn
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden