NVAV Fly-drive-in Pinksterweekend 2018

NVAV fly-drive-in Pinksterweekend 2018

Het belooft mooi weer te worden; zaterdag nog wat frisjes met nevel en een noordelijke wind, in de loop van het weekeinde wat warmer. Alweer een fly-in op vliegveld Midden-Zeeland. Tent en slaapzakken in de auto gegooid en vrijdag op tijd gaan rijden om de Pinksterdrukte voor te zijn en op tijd aan te komen op EHMZ om nog wat te kunnen assisteren bij de opbouw van het NVAV kamp aan de oostzijde van het veld . Precies gelijk met Mari en Mathilda kwamen we aan bij het vernieuwde restaurant. De NVAV aanhanger was inmiddels bestickerd, zoals beloofd door het bestuur. Eerst maar eens even wat drinken en dan de kar op z'n plek zetten en uitpakken. Het is wonderbaarlijk wat er allemaal in zit. Na een goede maaltijd in het restaurant de tenten opgezet en ons onder het genot van een goed glas wijn voorbereid op de dingen die zouden komen. Inmiddels waren ook Alex en wederhelft aangekomen met de camper en ook Nikki in haar nieuwe bus.

Met de geplande aankomst op vrijdagmiddag van Ron met de Kitfox was even iets fout gegaan; tijdens de start op EHLE met een straffe zijwind kwam zijn kist te vroeg los en viel uiteindelijk over de linker vleugel weg en kwakte op de baan. Nadat alle formaliteiten waren afgewikkeld en het beschadigde kistje was teruggebracht naar zijn plekje in de Pionier Hangaar, werd alsnog de tocht naar Zeeland aangevangen per auto. Want de geplande Nose Art lezing op zaterdag moest wel doorgaan, natuurlijk…

Zaterdag op tijd op om inkopen te doen bij de Sligro. Veel broden met beleg voor diverse ontbijten en lunches. En een ruime hoeveelheid drank (met en zonder).

Er liep pers rond van Omroep Zeeland en de Provinciale Zeeuwse Courant, die uitvoerig werd voorgelicht over het fenomeen van vliegtuigen die door mensen zelf thuis zijn gebouwd. 

Bezoekers

Heel druk is het zaterdagmorgen nog niet. Prachtig weer op Midden Zeeland maar vanwege beperkt zicht boven grote delen van Nederland arriveerden de eerste bezoekers in het begin van de middag. Er was een Cherry uit Oostenrijk die na vijf uur vliegen met één tussenlanding in de buurt van Aken en de hele rit met tegenwind, zijn wieltjes op de Zeeuwse bodem zette. De eerste buitenlander was binnen!

3430corr small

Een andere "buitenlander" was Bart Verhees met zijn Frans geregistreerde tweezitter Delta2, waarover hij onlangs de presentatie had gegeven tijdens de NVAV verenigingsdag op 28 april. Een uniek vliegtuig vol met slimmigheden dat dan ook veel bekijks trok, ook van de pers.

Gedurende het weekend kwamen 2 MCR-4s, waarvan er 1 bleef overnachten, nog twee Cherry's, een knalrode Rans Coyote, een Europa, een Gardan GY80 en een RV12 op doorreis naar de Shetlands.

Demo’s

3605corr small

Niet vliegend maar toch zeer interessant, waren de (delen van) vliegtuigen die tentoongesteld waren bij de toegang tot het veld. Philip Lambert had het voorste deel van een Lambert Mission vliegtuig op een aanhanger staan (voor de  look-and-feel van de cockpit) en was daarmee vanuit Kortrijk naar EHMZ gereden. Zijn broer Steven kwam zaterdag èn zondag met een zelfde vliegtuig, maar dan mèt vleugels, naar de fly-drive-in gevlogen.

Calypso small

Ook rijdend kwam Peter Vergoossen met een knalgele, op een Piper Cub lijkende Calypso Ultralight tweezitter met inklapbare vleugels. Veel bekijks trokken twee in aanbouw zijnde houten SD-1 ultralights.

Niet op eigen kracht naar Zeeland gekomen was de 6-cylinder UL-Power motor, die later op de dag zou worden gepresenteerd tijdens één van de lezingen. De motor was opgehangen in een verrijdbare standaard. Een mooi stukje mechanica.

Presentaties

's Middags werden er op elk uur presentaties gegeven in een zaaltje onder de toren.

3456corr small

Philip Lambert presenteerde de Mission en ging uitvoerig in op de ontwikkelingen binnen de Europese en nationale regelgeving.

3444corr small

De fabrikant van de UL-Power motoren Patrick Denorme, geassisteerd door Jan Verhoeven, presenteerde zijn reeks van motoren met verschillende vermogens.

Mari v.d. Steen gaf een uiteenzetting over alles wat Mathias-design te bieden heeft voor de aankleding van zowel piloot als vliegtuig.

3438corr small

En daar was ook de lezing van Ron Norp over nose-art. Een stukje geschiedenis van deze kunstvorm werd geïllustreerd met plaatjes, met pin-up Rita en door Ron zelf geschilderde stukken vliegtuigromp. Weer eens wat anders dan technische verhandelingen...

Prop balanceren

Voor de zekerheid hadden we de prop balancer toch maar meegenomen naar Zeeland, hoewel zich niemand vooraf had aangemeld bij Rob Turk. Kennelijk denken velen rond te vliegen met gebalanceerd materieel totdat er eens goed naar wordt gekeken en dan blijkt er vaak nog verbetering haalbaar. De NVAV zal daarom in de toekomst hieraan speciale aandacht gaan schenken via een presentatie en demo. 

BBQ en mosselen

3492corr small

De zaterdag werd afgesloten met een BBQ bij de NVAV-tent. En daar vloeide ook de noodzakelijke alcohol. Met als gevolg dat op zondagmorgen de biervoorraad moest worden aangevuld! Ook op zondag waaiden nog wat vliegtuigen binnen en werd het lezingen programma herhaald.

BMW 1939

Na de sluiting van het veld reed Nikki vd Zouw een paar rondjes op de antieke BMW-motorfiets uit 1939 van haar opa! Pas na minutenlang aantrappen ontwaakte hij eindelijk uit zijn winterslaap en begon hij vrolijk te pruttelen.

De zondag werd besloten met een uitstekende mossel-maaltijd. We zijn per slot van rekening in Zeeland!

Op maandag keerde iedereen huiswaarts, vliegend of met de auto.

3621corr small

Dank aan de activiteiten-commissie, met name Mathilda en Mari, voor een geslaagd fly-drive-in weekend.

 

Fotos: Rob van de Steenoven en Ron Norp

Tekst: Jan Zier en Ron Norp

Afdrukken E-mail