• Ledencontact
  • NVAV Clubnieuws

NVAV Fly-drive-in Pinksterweekend 2018

NVAV fly-drive-in Pinksterweekend 2018

Het belooft mooi weer te worden; zaterdag nog wat frisjes met nevel en een noordelijke wind, in de loop van het weekeinde wat warmer. Alweer een fly-in op vliegveld Midden-Zeeland. Tent en slaapzakken in de auto gegooid en vrijdag op tijd gaan rijden om de Pinksterdrukte voor te zijn en op tijd aan te komen op EHMZ om nog wat te kunnen assisteren bij de opbouw van het NVAV kamp aan de oostzijde van het veld . Precies gelijk met Mari en Mathilda kwamen we aan bij het vernieuwde restaurant. De NVAV aanhanger was inmiddels bestickerd, zoals beloofd door het bestuur. Eerst maar eens even wat drinken en dan de kar op z'n plek zetten en uitpakken. Het is wonderbaarlijk wat er allemaal in zit. Na een goede maaltijd in het restaurant de tenten opgezet en ons onder het genot van een goed glas wijn voorbereid op de dingen die zouden komen. Inmiddels waren ook Alex en wederhelft aangekomen met de camper en ook Nikki in haar nieuwe bus.

Met de geplande aankomst op vrijdagmiddag van Ron met de Kitfox was even iets fout gegaan; tijdens de start op EHLE met een straffe zijwind kwam zijn kist te vroeg los en viel uiteindelijk over de linker vleugel weg en kwakte op de baan. Nadat alle formaliteiten waren afgewikkeld en het beschadigde kistje was teruggebracht naar zijn plekje in de Pionier Hangaar, werd alsnog de tocht naar Zeeland aangevangen per auto. Want de geplande Nose Art lezing op zaterdag moest wel doorgaan, natuurlijk…

Zaterdag op tijd op om inkopen te doen bij de Sligro. Veel broden met beleg voor diverse ontbijten en lunches. En een ruime hoeveelheid drank (met en zonder).

Er liep pers rond van Omroep Zeeland en de Provinciale Zeeuwse Courant, die uitvoerig werd voorgelicht over het fenomeen van vliegtuigen die door mensen zelf thuis zijn gebouwd. 

Bezoekers

Heel druk is het zaterdagmorgen nog niet. Prachtig weer op Midden Zeeland maar vanwege beperkt zicht boven grote delen van Nederland arriveerden de eerste bezoekers in het begin van de middag. Er was een Cherry uit Oostenrijk die na vijf uur vliegen met één tussenlanding in de buurt van Aken en de hele rit met tegenwind, zijn wieltjes op de Zeeuwse bodem zette. De eerste buitenlander was binnen!

3430corr small

Een andere "buitenlander" was Bart Verhees met zijn Frans geregistreerde tweezitter Delta2, waarover hij onlangs de presentatie had gegeven tijdens de NVAV verenigingsdag op 28 april. Een uniek vliegtuig vol met slimmigheden dat dan ook veel bekijks trok, ook van de pers.

Gedurende het weekend kwamen 2 MCR-4s, waarvan er 1 bleef overnachten, nog twee Cherry's, een knalrode Rans Coyote, een Europa, een Gardan GY80 en een RV12 op doorreis naar de Shetlands.

Demo’s

3605corr small

Niet vliegend maar toch zeer interessant, waren de (delen van) vliegtuigen die tentoongesteld waren bij de toegang tot het veld. Philip Lambert had het voorste deel van een Lambert Mission vliegtuig op een aanhanger staan (voor de  look-and-feel van de cockpit) en was daarmee vanuit Kortrijk naar EHMZ gereden. Zijn broer Steven kwam zaterdag èn zondag met een zelfde vliegtuig, maar dan mèt vleugels, naar de fly-drive-in gevlogen.

Calypso small

Ook rijdend kwam Peter Vergoossen met een knalgele, op een Piper Cub lijkende Calypso Ultralight tweezitter met inklapbare vleugels. Veel bekijks trokken twee in aanbouw zijnde houten SD-1 ultralights.

Niet op eigen kracht naar Zeeland gekomen was de 6-cylinder UL-Power motor, die later op de dag zou worden gepresenteerd tijdens één van de lezingen. De motor was opgehangen in een verrijdbare standaard. Een mooi stukje mechanica.

Presentaties

's Middags werden er op elk uur presentaties gegeven in een zaaltje onder de toren.

3456corr small

Philip Lambert presenteerde de Mission en ging uitvoerig in op de ontwikkelingen binnen de Europese en nationale regelgeving.

3444corr small

De fabrikant van de UL-Power motoren Patrick Denorme, geassisteerd door Jan Verhoeven, presenteerde zijn reeks van motoren met verschillende vermogens.

Mari v.d. Steen gaf een uiteenzetting over alles wat Mathias-design te bieden heeft voor de aankleding van zowel piloot als vliegtuig.

3438corr small

En daar was ook de lezing van Ron Norp over nose-art. Een stukje geschiedenis van deze kunstvorm werd geïllustreerd met plaatjes, met pin-up Rita en door Ron zelf geschilderde stukken vliegtuigromp. Weer eens wat anders dan technische verhandelingen...

Prop balanceren

Voor de zekerheid hadden we de prop balancer toch maar meegenomen naar Zeeland, hoewel zich niemand vooraf had aangemeld bij Rob Turk. Kennelijk denken velen rond te vliegen met gebalanceerd materieel totdat er eens goed naar wordt gekeken en dan blijkt er vaak nog verbetering haalbaar. De NVAV zal daarom in de toekomst hieraan speciale aandacht gaan schenken via een presentatie en demo. 

BBQ en mosselen

3492corr small

De zaterdag werd afgesloten met een BBQ bij de NVAV-tent. En daar vloeide ook de noodzakelijke alcohol. Met als gevolg dat op zondagmorgen de biervoorraad moest worden aangevuld! Ook op zondag waaiden nog wat vliegtuigen binnen en werd het lezingen programma herhaald.

BMW 1939

Na de sluiting van het veld reed Nikki vd Zouw een paar rondjes op de antieke BMW-motorfiets uit 1939 van haar opa! Pas na minutenlang aantrappen ontwaakte hij eindelijk uit zijn winterslaap en begon hij vrolijk te pruttelen.

De zondag werd besloten met een uitstekende mossel-maaltijd. We zijn per slot van rekening in Zeeland!

Op maandag keerde iedereen huiswaarts, vliegend of met de auto.

3621corr small

Dank aan de activiteiten-commissie, met name Mathilda en Mari, voor een geslaagd fly-drive-in weekend.

 

Fotos: Rob van de Steenoven en Ron Norp

Tekst: Jan Zier en Ron Norp

Afdrukken E-mail

Jeugdlidmaatschap

Ben je student of jonger dan 18 jaar en heb je interesse in vliegen en in het zelf bouwen van vliegtuigen? Wil je hiervan de smaak te pakken krijgen? En koester je misschien de droom om ooit zelf aan een vliegtuig te gaan sleutelen?

Dan ben je bij de NVAV aan het goede adres! De NVAV verwelkomt studenten met een speciaal jeugdlidmaatschap voor slechts €20 per jaar, zolang je studeert of jonger bent dan 18 jaar.

Wat krijg je er voor?

Als jeugdlid kun je profiteren van de technische kennis, de ervaring en de evenementen binnen onze vereniging. Er zijn regelmatig NVAV fly-ins en maandelijks verenigingsdagen waarop een interessante presentatie wordt gegeven (over bijv. onderhoud, regelgeving, techniek of vliegavonturen) of een excursie, waarbij je zelfbouwvliegers kunt ontmoeten.

Er zijn ook NVAV zelfbouwers die best graag met assistentie van een jeugdlid hun project zouden willen versnellen, om eerder de lucht in te kunnen gaan. Je kunt daarbij de handen uit de mouwen steken en ervaring opdoen bij de bouw, de tests en het vliegen.

Nieuwsgierig?

Kom dan eens vrijblijvend rondneuzen op een van onze verenigingsdagen of tijdens een fly-in. Je kunt dan natuurlijk verschillende zelfbouw vliegtuigen bezichtigen en vragen stellen. Of misschien wel even mee omhoog! Zie de agenda op onze website.

Aanmelden

Op de website staat het speciale aanmeldingsformulier voor studenten. We vragen ook naar een kopie van je collegekaart. Je krijgt daarvoor het volledig lidmaatschap met stemrecht naar rato (1/5). Het jeugdlidmaatschap eindigt bij opzegging en anders zodra de studie is voltooid, of als je 18 bent geworden en een betaalde baan is gevonden. Je bent tevens geabonneerd op onze maandelijkse Safety-Note en ons clubblad Profiel, die beiden digitaal worden verspreid.

Afdrukken E-mail

Ted en Stef met hun KR2

De NVAV is productief op dit moment. Er wordt in den lande kennelijk hard gewerkt aan bepaalde projecten. Weer wordt ons een "first Roll Out" gemeld, nu door Ted en Stef den Boer (vader en zoon).
 
tedenstefWij hebben onze KR2S  buiten gehad (zie website) om een W&B te doen. Dit om te controleren of de engine mount de juiste lengte heeft. En hij klopt! De berekening die we gemaakt hebben was goed.

Normaal gebruik je bij de kr2s een W&B 8 tot 14 inch achter de leading-edge. Wij zitten op 8 tot 12 inch. De leading-edge tanks doen dus perfect hun werk.

We konden ook gelijk de propclearance bepalen, conclusie 160 diameter past goed. Prop is nu in bestelling en binnen kort naar woodcomp. Dan kunnen we met de motorkappen beginnen.

Zie ze staan die twee trotse bouwers, en neem eens een kijkje op hun website.

Ook deze kit, die voornamelijk van hout gemaakt is, is en monsterklus. Petje af voor deze prestatie.

 

 

Afdrukken E-mail

First Roll out Murphy Rebel Elite

De Murphy Rebel Elite van Jan van Wendel mocht onlangs voor het eerst naar buiten. Hiermee is de "First Roll Out" een feit.
 
murphy
 Het vliegtuig is nu voor ongeveer 70% klaar. De vleugels, het stabilo en het kielvlak zijn reeds klaar, alles vol aluminium.
Het vliegtuig wordt uitgevoerd met een Lycoming IO-360 motor. De motor is inmiddels in bezit en moet nog gereviseerd worden. Daarnaast krijgt de motor electronische ontsteking welke geen externe voedingsbron nodig heeft.
De motor zal een 2 blads constant speed propeller aandrijven.
Het instrumentarium is bijna "Full Glass" van het Merk MGL. Er komen 2x MGL Odyssey in, V6 radio, Trig transponder, en een ECB unit. Natuurlijk komen er ook nog een paar ouderwertse "stoomklokken" in voor snelheid, hoogte en kompas.
 
Nu "de laatste 70%" nog afbouwen.

Afdrukken E-mail

Invoering 8,33 kanaalseparatie

Zeer recent ontvingen wij van Peter van der Wilk van DGB een update aangaande de invoering van de 8.33 kHz kanaalseparatie. Deze informatie betreft een update vanuit LVNL, met daarbij geplande data van invoering, als volgt:
• De conversiemomenten zijn 7 januari 2016, 31 maart 2016, 23 juni 2016 en 15 september 2016.
• De DEF frequentie is tegelijkertijd met de conversie van de DEF frequentie van Defensie omgezet op 17 september 2015.
• Een aantal frequenties is uitgezonderd waaronder de noodfrequentie 121.5 en de frequenties die als "CLIMAX" frequenties gebruikt worden. Deze worden niet geconverteerd en blijven op 25kHz kanaalscheiding.

Afdrukken E-mail

Vrijwilligersdag Seppe

Zaterdag 24 oktober 2015 waren de vrijwilligers van onze vereniging uitgenodgd door het bestuur op vliegveld Seppe.

3 oude knarren bij elkaar

We mochten met het vliegtuig komen, maar met de auto was ook niet verboden. Er waren maar twee leden die zo origineel mogelijk kwamen. Martin van de Broek en Wim Mijnen. Beide met hun eigen kist. De rest kwam met de auto.

Nadat onze voorzitter ons welkom had geheten hield die ons een verhaal voor. Nota bene een verhaal over een boot, en dat bij vliegtuig mensen. Da's lef.  Ik kan niet het hele verhaal oplepelen, maar de strekking van het verhaal was dat hij onze vereniging vergeleek met een hele mooie bijzondere boot, waar een aantal zaken waren die niet helemaal goed liepen, maar waar de meeste en de grootste gevaren van buiten kwamen. IJsbergen, met van die gemene problemen die zich onder water afspelen, maar levensgroot zijn. Het was oorverdovend stil tijdens zijn verhaal, wij hingen als kleine jongens aan zijn lippen, totdat hij zijn verhaal afrondde met de climax, "TITANIC". Maar, wij begrepen hem allemaal in één keer, en volkomen. Met andere woorden, laten we ons niet blind staren op een aantal interne zaken, want de grootste problemen komen van buitenaf op ons aan.

Daarna gaf één van de mensen van het vliegend museum Seppe een lezing over hun organisatiestructuur en hun uitdagingen. Dat kwam eigenlijk een beetje op het zelfde neer als waar wij als vereniging mee kampen. Ook hun vereniging heeft net als de onze te maken met van die "vreselijk eigenwijze vliegers en vliegtuigeigenaren" die je soms maar moeilijk kunt temmen, te oud worden, en niet gemakkelijk jonge aanwas kunnen vinden. Niets nieuws onder de zon.

Natuurlijk mochten we ook het museum doorsnuffelen, en ook daar bleek weer dat wij net zo goed met de handen als de ogen kunnen kijken. Vreselijk mooi spul, en met het klapstuk, Messerschmidt ME109 5G. Vooral die laatste 2 karakters zijn heel bijzonder, want van dat type, is die op Seppe de enigste nog op deze aarde. Het vliegtuig is zeer mooi van lelijkheid. Het ding heeft diep onder de grond gezeten, is daar weer uitgehaald, en toen door een medewerker van het museum met een hamer weer in vorm geklopt. Veel lapwerk, waar wij als zelfbouwers van gruwen, maar dit vliegtuig vliegt nooit meer, dus het hoeft ook  niet "gecertificeerd" te worden door amateur vliegtuig bouwers. Wij kunnen namelijk heel goed andermans vliegtuig "certificeren". Echt een pracht ding. Zie maar eens op de bovenstaande foto. Is het niet mooi, die drie oude knarren bij elkaar? Alle drie even grijs en kaal als die Messerschmidt, en net zulke "dappere strijders". 

Ga zelf ook eens een keer kijken in het museum, het kost niet veel, en de verhalen zijn mooi.

Na het struinen door al dat moois kregen we een eenvoudige, doch zeer goed verzorgde lunch aangeboden door het bestuur, waarna we in een brainstormsessie de resultaten van een door onze secretartis opgezette enquete besproken hebben. Dat laatste kunnen we ook heel goed. We moesten weer afbreken anders zaten we er nu nog.

Al met al een heel nuttige dag, waarin we weer geen enkele cleco konden zetten, maar we allemaal weer goed bezig waren en ons beschikbaar stelden voor het algemeen belang dat NVAV heet.

Wij bedanken het bestuur voor deze leuke dag.

De vrijwilligers.

WP 20151024 12 21 58 ProWP 20151024 11 59 08 Pro

 

 

Afdrukken E-mail

Stand op Genimusiment

Als vereniging doen we inmiddels het nodige aan aquisitie en naamsbekendheid.genimusiment

Drie producten van twee mensen uit één familie.

Er is in oktober in het stadje Genemuiden (OV) een jaarlijks event, Genemusiment genaamd.

Dit jaar had men als speciaal thema "Techniek uit eigen stad". Op dit  event was onder andere Nuna 7, de bekende winnende solar wagon uit 2014, en de Solar boot, beide van de Technische universiteit Delft, en een Braendli BX2, de PH-VWC.

Een van de Coureurs en bouwers van Nuna 7 en van de boot, Adri Aarnoudse , ook inwoner van Genemuiden en een neef van Jan van Wendel die de eigenaar is van de Breandli, stonden daarom gezamenlijk naast elkaar op het havenplein te pronken. 

's Morgens om tien uur opende de burgemeester het event, en vanaf dat tijdstip was het "volle bak" rondom het vliegtuig en solar voertuigen. Want laten we wel wezen het is best uniek zo'n drietal bij elkaar te zien. Er was een overweldigende belangstelling waar veel mensen zich verbaasd hebben over het "gemak" waarmee je in Nederland een vliegtuig kunt bouwen en de lage drempels die we in Nederland hebben. Er was een standje ingericht met wat bouwtekeningen op tafel en allerlei bouwmaterialen waar het vliegtuig van gemaakt is. Voor veel mensen leerzaam, voor de deelnemers boeiend, en aan het eind van de dag moe maar voldaan weer terug naar de habitat van het vliegtuig. Want laten we welzijn, een vliegtuig "gedijt" het beste op een vliegveld.

Afdrukken E-mail