Verlenging van een MLA rating door (MLA rated) FI’s op basis van een instructievlucht en een FCL.945 aantekening in hun brevet, is niet toegestaan.
MLA’s vallen onder nationale regelgeving. De FCL.945 valt onder Europese regelgeving.
Uren gemaakt op een MLA klasse Single Engine Piston (SEP) met vaste vleugel en een driepuntlandingsgestel, kunnen meetellen voor recentheid en verlenging van een klassebevoegdverklaring SEP in een EU brevet in de categorie 'Aeroplane'.Uren gemaakt op een MLA trike kunnen hiervoor echter niet meetellen.
De instructie- en of examenvlucht die nodig is voor recentheid, verlenging of hernieuwde afgifte van een EU brevet, kan niet op een MLA (Annex I) toestel worden gemaakt. Een uitzondering hiervoor geldt voor historische luchtvaartuigen, experimentele luchtvaartuigen en voormalige militaire luchtvaartuigen.
Uren gevlogen op Annex I luchtvaartuigen (zoals weergegeven onder 'onderscheid Annex I luchtvaartuigen') mogen in beperkte mate meetellen voor vrijstelling van de opleiding voor het behalen van een Light Aircraft Pilot Licence (LAPL). Dit ter beoordeling aan de ATO of DTO op grond van de voorwaarden in FCL.110.A (c)8 en FCL.110.H (b)9.
Randvoorwaarde is dat de uren zijn gemaakt op een Annex I luchtvaartuig van dezelfde categorie, dezelfde klasse en met dezelfde vliegeigenschappen/karakteristieken als de EU bevoegdverklaring waarvoor de vrijstelling wordt ingezet. Ter illustratie: uren gemaakt op een MLA klasse SEP met vaste vleugel en een driepuntlandingsgestel kunnen meetellen bij deze vrijstelling voor een LAPL(A). Uren gemaakt op een MLA trike kunnen hiervoor niet meetellen.