Amateurbouwvliegtuigen hebben een nationaal bewijs van luchtwaardigheid, een sBVL (speciaal-BVL). Dit houdt in dat de luchtwaardigheid uitsluitend geldig is binnen de grenzen van de staat van uitgifte.
Permit to fly
Gelukkig kunnen we ondanks de beperking van het sBVL toch naar het buitenland vliegen. Soms dient een Permit-To-Fly (PTF) aangevraagd te worden. Soms zijn er andere regelingen die zo’n buitenlandse vlucht mogelijk maken. In alle gevallen geldt dat het AIP geraadpleegd dient te worden aangezien allerlei voorwaarden aan zo’n toestemming verbonden kunnen worden.
ECAC- Aanbeveling INT.S/11-1
Tijden een conventie van ECAC (zie kader) in 1980 is een aanbeveling opgesteld waarin de aangesloten lidstaten worden opgeroepen om amateurbouw vliegtuigen van andere lidstaten in hun luchtruim toe te laten zonder restricties anders dan die gesteld door de staat van registratie (note 1).
Dit betekent dat voor de staten die deze aanbeveling hebben geratificeerd, er geen PTF aangevraagd hoeft te worden.
Helaas hebben nog niet alle staten de aanbeveling overgenomen. En er zijn staten die de verklaring wel hebben overgenomen maar nog steeds speciale restricties opleggen voor het vliegen zonder PTF.
EASA Basic Regulation.
In art 2.3. van de EU 2018/1139 wordt vermeld dat lidstaten de mogelijkheid hebben Annex I vliegtuigen (amateurbouw etc.) van een andere lidstaat toe te laten. Dit is naast de ECAC aanbeveling een andere mogelijkheid die de lidstaten tot hun beschikking hebben. Spanje bijvoorbeeld, heeft nooit de ECAC aanbeveling overgenomen maar heeft in plaats daarvan, onder artikel 2.3. van de EU verordening het vliegen met amateurbouw, zonder PTF, mogelijk gemaakt. Zie hiervoor de bijlage.
Aangehecht een overzicht van de aangesloten staten en de status van implementatie van de ECAC-verklaring. Het overzicht is van 2012. Daar waar mogelijk hebben we het document geactualiseerd. Indien er recentere informatie beschikbaar is, staat onder de naam van het land vermeld dat voor dat land de gegevens bijgewerkt zijn. Bijvoorbeeld: nvav-update-2024.
Alle informatie op deze pagina en in de bijlagen is slechts te referentie. Vliegers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vluchtvoorbereiding en de juistheid van de gegevens.
ECAC-CEAC
EUROPEAN CIVIL AVIATION CONFERENCE - CONFÉRENCE EUROPÉENNE DE L'AVIATION CIVILE
European Civil Aviation Conference (ECAC) is opgericht in 1955 en is een intergouvernementele organisatie dat streeft naar het harmoniseren van het beleid en de praktijk van de burgerluchtvaart tussen haar lidstaten. Ook tracht ECAC het begrip over beleidskwesties tussen haar lidstaten en andere delen van de wereld te bevorderen.
ECAC werkt samen met andere relevante organisaties en instanties zoals bijvoorbeeld ICAO, EuroControl en de Europese Commissie.
ECAC organiseert regelmatig internationale conferenties, workshops, seminars en trainingsevenementen.
Note 1.
In 2016 is ook historische luchtvaart toegevoegd aan de aanbeveling (ECAC-35/1)
Bijlage | Size |
---|---|
Survey Implementation status of ECAC Recommendation - NVAV update 2024.pdf (268.63 KB) | 268.63 KB |
Germany - 170105_Allgemeinerlaubnis_Selbstbau.pdf (93.52 KB) | 93.52 KB |
Ireland - an-a19-r7-jan-2017.pdf (59.67 KB) | 59.67 KB |
Italy - Aamm_non_conformi_ICAO_Ed.4_Courtesy Translation_200227.pdf (69.22 KB) | 69.22 KB |
Spain - OPS-UAH-ITR01-GU01_Guide_of_Declaration_for_aircraft_registered_in_other_EU_member_states.pdf (920.32 KB) | 920.32 KB |
UK - ors4no-1249.pdf (31.71 KB) | 31.71 KB |