Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

MOTORKEUZE

Lycoming IO360
LYCOMING O360

Er zijn vele keuzes voor motoren en propeller, maar meestal heeft de ontwerper die keus gemaakt en mag je zomaar niet van afwijken. Behalve een ander gewicht kan ook de ophanging moeten worden aangepast ingewikkeld wordt en duur omdat er een deskundige moet worden ingeschakeld. Soms is een andere motor/prop door iemand al toegepast en mag je dat overnemen mits aantoonbaar.

Je kan een vaste prop, ground adjustable of constant speed van hout, aluminium of carbon toepassen. Ook dit legt de ontwerper meestal vast dus wijzigen is lastig. Wijzigen van de materiaalsoort kan grote gevolgen voor de W&B hebben.

Constant speed is technisch prachtig, maar duur in aanschaf en onderhoud. De meeste grote propellers zijn hydraulisch met een governor. De kleinere ook wel elektrisch doch dit blijkt nogal storing gevoelig.

Er is de keus voor turbo, carburator of injectie. Turbo is vrij kritisch en kan de nodige problemen geven. Carburators zijn lastig goed af te stellen, maar maakt de motor onafhankelijk van elektrische voeding. Injectie wordt steeds meer toegepast omdat het betrouwbaar en zuinig is , maar vergt een dubbele ECU computer en dubbele elektrische voeding systemen.

Het gebruik van aangepaste automotoren of motorfiets motoren lijkt interessant, maar de betrouwbaarheid laat soms te wensen over. Desalniettemin zijn er succesvolle toepassingen te vinden.

Het is wel aan te raden een motor te kiezen welke gezien de hoge brandstofkosten op Mogas en/of autobenzine mag draaien. In dat geval moeten ook alle materialen en pompen die in het brandstofcircuit zitten daarvoor geschikt zijn.

De meest gebruikte motoren zijn  :

  • Rotax tussen 80 en 135 Pk : Licht en compact, modern met vloeistof koeling; zeer zuinig en Mogas/Avgas; carburator op kleinere motoren en injectie op de grotere, goed leverbaar.
  • Lycoming tussen 100 en 300 Pk ; Luchtkoeling, carburator of injectie; oude maar betrouwbare techniek; hoog brandstofverbruik, slecht leverbaar
  • Continental tussen 100 en 300 Pk ; Luchtkoeling, carburator of injectie; oude maar betrouwbare techniek; hoog brandstofverbruik, slecht leverbaar.
  • Aangepaste VW boxer blokken voor kleine toestellen zoals de Sonex; goedkoop; klein vermogen, luchtkoeling, zuinig, goed leverbaar.
  • UL Power tussen 100 en 300 Pk; luchtkoeling, injectie, licht, relatief kort op de markt; simpel onderhoud, goed leverbaar

Het hart van elk vliegtuig is de motor en die moet ten koste van alles blijven draaien. Een goede overweging van de keuze is noodzakelijk!