Globale inspectie
In overeenstemming met de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen moet, alvorens een s-BvL aanvraag kan worden ingediend, een "globale" inspectie van het geheel afgebouwde vliegtuig plaatsvinden. Deze inspectie moet door een houder van een Aircraft Maintenance license (Grondwerktuigkundige) of een door de minister (IL&T) geaccepteerde deskundige worden uitgevoerd. De NVAV beschikt over een aantal personen die deze inspectie kan uitvoeren.
Door de NVAV worden deze inspecties bij voorkeur alleen uitgevoerd aan vliegtuigen waarvoor een geldig projectnummer aanwezig is en het stappenplan is gevolgd, zodat een redelijk inzicht kan worden verkregen in de kwaliteit van de afgebouwde kist. Tijdens de bouw is er dan door de begeleider meegekeken, vooral van belang bij delen van het vliegtuig die later niet meer voor controle toegankelijk zijn.
Deze inspectie moet leiden tot de vereiste (letterlijke tekst uit de regeling) "verklaring dat op grond van een globaal onderzoek geen belangrijke tekortkoming zijn waargenomen". Maar wanneer is een tekortkoming onbelangrijk? Dus hoe globaal kan zo'n inspectie zijn? Om hier invulling aan te geven is door de NVAV een checklist opgesteld die hierbij wordt gebruikt. Volgens deze lijst worden in ieder geval de flight controls, het brandstofsysteem en de engine controls volledig gecontroleerd. De NVAV gaat met deze eindinspectie verder dan het vereiste in de regeling. En niet zonder reden! Het volledig nazien is tot op heden geen overbodige luxe gebleken. Tijdens de laatste fasen van de bouw ontstaat vaak een zekere projectblindheid die gedurende het lange bouwtraject ontstaat. Samen met de wens het project snel af te ronden kan dat gemakkelijk leiden tot het overslaan en vergeten van allerlei zaken. De eindinspectie dient alleen de veiligheid.
De eindinspectie wordt meestal uitgevoerd door een ander persoon dan de begeleider waarbij de nodige bouw en inspectie informatie wordt overgedragen. Gebruikelijk is dat er een eerste inspectie op ca 95% plaatsvindt in de bouwplaats door de bouwbegeleider, eventueel samen met een eindinspecteur. De eindinspectie zelf wordt uitgevoerd op het vliegveld. De kist is dan geheel samengebouwd. Niet zelden leidt dit tot een aardige lijst met zaken die nog aandacht verdienen.
Mocht de NVAV-eindinspecteur een reden hebben om de afgifte van de vereiste verklaring te weigeren, dan wordt er gezamenlijk naar een oplossing gezocht.
Let wel dat de bouwer altijd zelf verantwoordelijk is. Blijf vooral in de eindfase van het project gestructureerd en planmatig werken. Leg jezelf geen onrealistische tijdsplanning op. Blijf geduldig en zorgvuldig!