Wanneer de ontwerper geen standaard ontwerp heeft ontworpen, zijn er heel veel voorbeelden op Internet of andere bouwers te vinden.
Bij motoren welke niet zonder voeding kunnen draaien is een dubbel voedingssysteem noodzakelijk bestaande uit twee alternators en elk een eigen accu en elektrische distributie bus. De afgaande groepen worden afzonderlijk beveiligd tegen overbelasting dmv automatische zekeringen of smeltzekeringen met indicator. Steeds vaker worden elektronische distributie, beveiliging en schakelsystemen toegepast (bijv, VPX) wat bedraden aanzienlijk simpeler maakt.
Meestal is er een z.g. essential elektrische bus waarop alles zit om de motor draaien te houden plus wat basic instrumenten (minimaal ECU en brandstofpomp). Op de andere bus zitten dan de alternatieve delen zoals tweede ECU unit en brandstof pomp plus de overige navigatie middelen. Deze twee bussen hebben dan een eigen batterij en generator en kunnen gekoppeld of omgeschakeld worden.
Er worden ook steeds vaker Lithium accu’s toegepast omdat deze lichter en kleiner zijn, maar let er op dat de spanning regelaar geschikt is voor dit type accu.
Bij motoren met carburators en magneet ontstekingen, met alle nadelen van dien, kan de motor zonder elektrische voeding doordraaien en is een dubbel elektrisch systeem niet nodig.
Gebruik uitsluitend bedrading welke tegen hoge temperaturen bestand is, zoals Tefzel en goede kwaliteit connectoren. Deze zijn duur maar belangrijk.
Met de gekozen uitrusting is het verstandig een energie budget op te stellen om te beoordelen of er voldoende voeding capaciteit is.
Voor verlichting doeleinden wordt tegenwoordig vrijwel uitsluitend LED gebruikt.
Er zijn een aantal interessante boeken over het onderwerp: https://www.nvav.nl/boekrecentie-electrische-installaties