Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

CORROSIEBESCHEMING EN LAKKEN

Er zijn altijd veel vragen over dit onderwerp.

Aluminium corrodeert, staal roest, hout verrot en kunststof kan verzwakken t.g.v. opwarming door verkeerde kleuren.

Moet je zelf lak spuiten of laten doen ? Het is een vak en het zou zonde zijn je mooie project met de lak te verknoeien, maar er zijn bouwers die het doen. De meesten spuiten alleen de primer aan de binnenkant. Let wel dat er een spuitruimte met afzuiging noodzakelijk is.

Er zijn fanatieke bouwers die de kist buitenkant blank houden en allen maar poetsen maar het is duidelijk dat je dan perfect moet bouwen, want elk fout dingetje of krasje blijf je zien. Dit is niet voor iedereen weggelegd.

Alhoewel leveranciers van Aluminium kits vaak zeggen dat primers niet nodig zijn en het vliegtuig de bouwer wel overleeft, is de praktijk anders.  Er zijn diverse voorbeelden van toestellen die na 5-10 jaar vol corrosie zitten, terwijl een goed behandeld toestel gemakkelijk de 40 jaar haalt. Dus gewoon doen ook wanneer het meer bouwtijd vraagt. Er zijn goede primers in enkel component (kwast of roller) of spuitbus, maar een goede 2C spuit primer blijft het beste. Goede primers zijn etsend en nog beter zijn die met Chromaten. De laatsten zijn erg slecht voor de gezondheid. Zorg ervoor dat er prima afzuiging is en gebruik een masker en handschoenen!

Knipkanten en overlappende contactvlakken vooral goed in de primer zitten. Er zijn zelfs mensen die elke klinknagel voor het zetten eerst dopen maar dat is veel werk. Tussen contactvlakken en rond klinknagels begint de corrosie.

TIP : Gebruik geen RVS boutjes aan de buitenzijde maar gewoon staal. Rond RVS op aluminium ontstaat de eerste corrosie.

De buitenkant moet ook in de etchprimer worden gezet voor het lakken, maar dit moet gespoten worden en afgestemd met de leverancier van de kleurlaklaag. Hierover komt meestal een 2C epoxy primer laag en dan de toplaag(en).

De toplaag kan speciale vliegtuig lak zijn in twee lagen en klaar. Eventueel een kleurpatroon en diverse stikkers voor de kleinere kleurvlakken er overheen. Deze lak is erg duur maar licht, eenvoudig aan te brengen en perfecte chemische resistentie. Ethanol die tegenwoordig steeds meer in brandstof wordt bijgemengd en bijv. remvloeistof tast normale lakken soms ernstig aan. Er zijn nog wel brandstof merken die ethanol vrij garanderen van Super 98.

De meeste bouwers spuiten met goede autolak na de epoxy primer in meestal twee lagen en dan de kleur patronen. De toplaag is een vernislaag wat er prachtig uitziet maar lastig te repareren is. En let op met Ethanol en remvloeistof.

Stalen delen en frames worden over het algemeen voorzien van poedercoating wat erg sterk is maar niet echt zelf te doen. Meestal wanneer je de voorbewerkingen zelf doet is het niet al te duur.

Voor hout geldt min of meer hetzelfde verhaal maar met houtlakken en wat meer 2C plamuur. Meestal begint men met een epoxy laag op het hout waarover de eindlakken als boven. Volg voor de vleugel bespanning het lak advies van de fabrikant.

Bij glasvezel of epoxy is er geen noodzaak voor primen van de binnenzijde. De meeste fabrikanten zijn heel zuinig met gelcoat ivm gewicht, waardoor vrijwel altijd pinholes voorkomen. Heel lastig te zien maar na het spuiten zie je elk gaatje. Na een epoxy primer laag wordt meestal een laagje spuitplamuur gespoten wat grotendeels wordt weggeschuurd maar de gaatjes vult. Soms moet dit zelfs twee keer. Daarna het zelfde aflak systeem als boven met dit verschil dat je lichte kleuren moet toepassen Bij voorkeur wit (de meeste vliegtuigen zijn niet voor niets wit) daar donkere kleuren in de zon de delen enorm zullen opwarmen tot zelfs 60-70 graden, wat de kwaliteit van de kunststof niet ten goede komt.